woolmark logo

وول مارک (Woolmark)؛ تضمین کیفیت و اصالت پشم در پارچه‌های فاستونی

وول مارک یک علامت استاندارد جهانی است که بر روی محصولات پشمی‌خالص درج می‌شود. این محصولات با استانداردهای خاصی که توسط شرکت وول مارک تنظیم شده است، مطابقت دارد. وجود لوگوی وول مارک بر روی یک محصول به مصرف کنندگان اطمینان می‌دهد که یک کالای پشمی ‌با کیفیت بالا را خریداری می‌کنند. این نشانی از اعتماد و قابلیت اطمینان در صنعت نساجی است.

استانداردهای شرکت وول مارک

شرکت وول مارک مرجع جهانی پشم، به ویژه پشم مرینوس استرالیا است و برای ترویج و تضمین بالاترین استانداردها در تولید و فرآوری پشم به کار می‌رود. این استانداردها، شامل آزمایش‌هایی برای محتوای لیف، دوام، عملکرد و طول عمر است. در اولین آزمایش محتوای الیاف محصول پشمی ‌ارزیابی می‌شود تا از ترکیبات محصول اطمینان حاصل کنند. در مرحله بعد محصول پشمی ‌مانند ژاکت یا پرده، حداکثر در معرض 10 ساعت نوردهی قرار می‌گیرد تا ثبات نوری آن تضمین شود. دوام، مقاومت در برابر پرزدهی و استحکام ساختار محصول با دستگاه استحکام سنج و به طور فیزیکی آزمایش می‌شود. در آزمایش ثبات شست‌وشویی، عدم آب‌رفتگی و تغییر فرم محصول پشمی ‌اهمیت دارد. در آخرین مرحله، ثبات محصول در برابر لکه‌های متداول مانند قهوه، الکل، مواد شیمیایی و لکه‌های روغنی آزمایش می‌شود.

نشان وول مارک

لوگوی وول مارک توسط گرافیست ایتالیایی فرانچسکو سارویا، در سال 1964 طراحی شد و نمادی از دوام، کارایی و برتری در کیفیت محصولات پشمی‌است. از آن زمان به یکی از آشناترین و معتبرترین نمادها در صنعت فشن و نساجی تبدیل شده است. این لوگو دو هدف اصلی را دنبال می‌کند؛ پشم را در صدر بازار نساجی قرار دهد و اطمینان حاصل کند که محصولات دارای برچسب وول مارک، از پشم خالص تولید شده و با الیاف مصنوعی ترکیب نشده باشند. اعتبار گواهینامه وول مارک به برند تولیدکننده، در جذب و حفظ وفاداری مشتری کمک می‌کند.

آیا پشم دارای تأییدیه وول‌مارک، ارگانیک است؟

پشم‌های دارای تأییدیه این شرکت، پشم طبیعی هستند. این تأییدیه لزوماً تضمینی برای 100٪ خالص بودن پشم نیست. اما نشان می‌دهد که گوسفندان در شرایط عاری از مواد مضر و در کمترین سطح از مواد شیمیایی پرورش یافته‌اند. پشم دارای علامت وول مارک، گامی‌در جهت بهبود شرایط زندگی گوسفندان و سایر حیواناتی است که در مزارع زندگی می‌کنند و مواد اولیه تولید  پشم از آنجا تأمین می‌شود. وول‌مارک به خریداران اطمینان می‌دهد که محصولات از پشم طبیعی، تجدیدپذیر و زیست‌تخریب‌پذیر تولید شده‌اند.

نحوه اخذ تأییدیه

برای اخذ تأییدیه و استفاده از این نشان معتبر جهانی، تولیدکنندگان محصولات پشمی باید یک فرآیند دقیق و استاندارد را طی کنند. این فرآیند توسط شرکت وول مارک، زیر نظر شرکت “نوآوری پشم استرالیا” (AWI)، مدیریت می‌شود. مراحل اخذ تأییدیه شامل موارد زیر است:

1. ثبت‌نام و درخواست عضویت

تولیدکننده ابتدا باید درخواست رسمی خود را از طریق وب‌سایت شرکت وول مارک ثبت کند و به عضویت این سازمان درآید. این عضویت، برای تولیدکنندگانی است که مایل به استفاده از نشان woolmark بر روی محصولات خود هستند.

2. ارزیابی محصول

پس از ثبت‌نام، محصولات پشمی تولید شده توسط شرکت باید مورد آزمایش‌های دقیق و علمی قرار گیرند. این آزمایش‌ها توسط آزمایشگاه‌های تأیید شده شرکت انجام می‌شود و شامل موارد زیر است:

  • آزمون محتوای الیاف: برای اطمینان از خالص بودن و کیفیت پشم به کار رفته.
  • آزمون دوام و استحکام: بررسی مقاومت محصول در برابر پرزدهی، کشیدگی و پارگی.
  • آزمون ثبات نوری: بررسی مقاومت در برابر نوردهی و تغییر رنگ.
  • آزمون شست‌وشو: بررسی آب‌رفتگی و تغییر فرم پس از شست‌وشو.
  • آزمون مقاومت در برابر لکه: آزمایش بر روی لکه‌های رایج مانند قهوه، الکل و مواد شیمیایی.

3. تطابق با استانداردهای زیست‌محیطی و اخلاقی

شرکت وول مارک به علاوه بر استانداردهای فنی، تأکید زیادی بر رعایت اصول زیست‌محیطی و رفاه حیوانات دارد. تولیدکنندگان باید نشان دهند که گوسفندان در شرایطی عاری از مواد مضر و با حداقل استفاده از مواد شیمیایی پرورش یافته‌اند. رعایت اصول رفاه حیوانات و تأمین پشم از منابع پایدار نیز از الزامات این تأییدیه است.

4. صدور گواهینامه و مجوز استفاده از لوگو

پس از گذراندن موفقیت‌آمیز آزمون‌ها و ارزیابی‌ها، شرکت وول مارک گواهینامه صادر می‌کند و مجوز استفاده از لوگوی woolmark بر روی محصولات صادر می‌شود. این مجوز اعتبار سالانه دارد و نیازمند به‌روزرسانی و بازرسی‌های منظم برای اطمینان از رعایت مستمر استانداردها است.

5. بازرسی‌های دوره‌ای

تولیدکنندگانی که تأییدیه وول مارک را دریافت کرده‌اند، باید به صورت دوره‌ای تحت بازرسی‌های مجدد قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که محصولات همچنان با استانداردهای این برند مطابقت دارند.

کلام آخر

برند وول مارک با همکاری تولیدکنندگان پشم استرالیا، بر اصالت و کیفیت الیاف پشمی نظارت دارد. این سازمان غیرانتفاعی با ترویج تحقیقات، توسعه و صدور گواهینامه، به تقویت اعتبار برندها و افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان کمک می‌کند و استانداردهای دقیق زیست‌محیطی و رفاه حیوانات را تضمین می‌نماید.

https://en.wikipedia.org/wiki/Woolmark

https://www.woolmark.com/about/the-woolmark-logo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید
برترین مطالب

محصولاتــــــــ سیناتکســــــــ

A BETTER WAY TO BUY SUIT FABRICS
As Exon Tex team, we are a producer of polyester-viscose suiting. The mission is to produce a variety of worsted and semi-worsted fabrics along enhancing the quality of our fabrics.

If you have any questions or queries we will always be happy to help. Please get in touch and our expert support team will answer all of your questions.

Email: Exontexgroup@gmail.com
Phone: (+98)21 88 100 359
Cellphone: (+98)912 450 3946
Whatsapp: (+98)933 444 4309